Oceloví giganti: E-100 (Panzerkampfwagen Tiger-Maus)

Projekt tanku E-100 byl ambiciózním pokusem nacistického Německa během druhé světové války o vytvoření supertěžkého tanku, který by překonal všechny dosavadní obrněné stroje. Tento tank měl být součástí tzv. E-serie, která měla standardizovat a zjednodušit výrobu německých tanků prostřednictvím unifikace komponentů a designu.

Historické pozadí a vývoj

Ačkoliv označení E-100 řadí svého nositele do série standardizovaných bojových vozidel vyvíjených v rámci programu Entwicklungsreihe (nebo častěji Entwicklungserie), v tomto konkrétním případě byla historie trochu složitější. Vznik supertěžkého tanku E-100 je totiž úzce spjat s vývojem jiného, srovnatelně těžkého tanku Maus a zejména pak jeho konkurenta známého jako Tiger-Maus. Pojďme proto začít krátkou exkurzí do roku 1942.

V březnu toho roku byl totiž vývoj supertěžkého tanku Maus zahájen. Podvozek včetně všech agregátů a pancéřové korby měl navrhnout Hitlerův oblíbenec profesor Ferdinand Porsche. Bojovou věž s výzbrojí pak měla dodat firma Krupp. Během společného jednání v září 1942 naznačili zástupci Waffenamtu vedoucím pracovníkům firmy Krupp, že prof. Porsche má s vývojem svého tanku Maus nemalé obtíže. Šlo o velký projekt za spoustu peněz a zástupci firmy Krupp zkrátka zavětřili šanci, jak Porscheho problémů využít ve svůj prospěch. Proč by měli vyvíjet jen věž s výzbrojí pro Porscheho Maus, když by teoreticky mohli vyvíjet celý tank vlastní konstrukce? Přítomný šéfkonstruktér firmy Krupp Ing. Erich Wölfert proto pracovníkům zbrojního úřadu navrhl, že jeho firma velmi ráda připraví vlastní návrh požadovaného tanku, jako alternativu k práci prof. Porscheho.

Zmatky během projektu

Slovo dalo slovo a 17. listopadu 1942 následovala další schůzka, na kterou již Krupp přinesl konceptuální návrh svého „Mausu“, a to dokonce hned ve dvou verzích – s bojovou věží uprostřed a v zadní části korby. Obě verze přitom počítaly s využitím motoru a řídící převodovky z tanku Tiger, což mělo urychlit jejich vývoj a zlevnit jejich výrobu. Při očekávané hmotnosti 155 tun by to však také znamenalo měrný výkon jen 4,5 koňské síly na jednu tunu hmotnosti, a tedy maximální rychlost okolo pouhých 13 km/h, což bylo pro zástupce zbrojního úřadu nepřijatelné. Krupp tedy navrhl, že pro tank použije jiný typ motoru a převodovky a zároveň vyvine zcela nové a silnější koncové převody a řídící převodovku. Zástupci zbrojního úřadu však byli silně znepokojeni tím, že se Krupp začíná odchylovat od původní myšlenky využít pro nový tank již zavedené komponenty tanku Tiger. To měla přece být jeho hlavní výhoda oproti Porscheho Mausu. Vývoj nové řídící soustavy hrozil zdržením, nákladností a nutností vše mnohem důkladněji testovat. Podle činitelů zbrojního úřadu se měl Krupp držet svého původního záměru a upravit celý projekt tak, aby pro něj byly komponenty tanku Tiger dostačující. A jelikož bylo v listopadu 1942 schváleno zahájení sériové výroby nového tanku Tiger II, nebo také Königstiger, měl Krupp zvážit použití řídící převodovky a koncových převodů z tohoto nového typu.

Kruppova dieta

Krupp tedy podrobil celý projekt silné „redukční dietě“, která vedla k poklesu očekávané hmotnosti tanku na necelých 130 tun. To byla totiž vypočtená hranice použitelnosti komponent z tanků Tiger a Königstiger (konkrétně motoru Maybach HL 230, převodovky Olvar OG 40 12 16 B a řídící převodovky Lenkgetriebe L 801). Tento návrh se zástupcům zbrojního úřadu velmi zamlouval. Ing. Kniepkamp sice nebyl právě nadšen ze stále nízkého poměru výkonu ku hmotnosti, ale uklidňoval sám sebe i ostatní úředníky tím, že firma Maybach pracuje na silnějším motoru HL 234, který by měl dávat výkon 1000 až 1100 koní, takže zde byla šance výkon tanku v budoucnu zlepšit. Zástupci zbrojního úřadu byli podle všeho celkem rádi, že mají nějakou více „konvenční“ alternativu k Porscheho tanku Maus. Tušili totiž, že obrovský Maus plný nově vyvinutých prvků bude pro případnou sériovou výrobu přímo noční můrou a že všechny zapojené čekají velké starosti. Proto velmi rádi vzali poslední verzi Kruppova návrhu a přednesli ji na ministerstvu zbrojení jako alternativu k Porscheho výtvoru. Čekala je však studená sprcha. Ministerstvo zbrojení a následně i samotný Hitler rozhodli, že přednost dostane Porscheho projekt Maus a Kruppův projekt (který v mezičase získal pracovní označení Tiger-Maus) byl v prosinci 1942 ukončen.

A co má tedy společného ukončený projekt Tiger-Maus firmy Krupp s projektem E-100 firmy Adlerwerke? Skoro všechno! Zjednodušeně řečeno totiž šlo téměř o jeden a tentýž stroj. A článkem, který oba projekty propojoval, byl již zmiňovaný Ing. Kniepkamp.

Zdroj: Achtungpanzer, youtube.com/@GJRasputin
Licence obrázku: By Unknown British soldier, 1945, Public Domain